معایب و مزایای قبرس شمالی

معایب و مزایای قبرس شمالی

در چند سال گذشته با توجه به  ما قصد داریم به بررسی مزایا و معایب وضعیت فعلی قبرس شمالی بپردازیم. این تجزیه و تحلیل

فهرست مطالب

قبرس تاریخی طولانی و پر فراز و نشیب دارد و در  آن رد پای آثار تاریخی از امپراطوری‌های مختلف قابل مشاهده است. اگر نگاهی به بناهای تاریخی این کشور بیندازید، می‌توانید تأثیرات ونیزی‌ها، رومیان و یونانیان را بر این جزیره‌ ببینید. اما امروزه که قبرس به قدرت رسیده است، چرا آمار مهاجرت به این کشور افزایش یافته است؟ مگر مهاجرت قبرس چه مزایایی دارد؟ در ادامه‌ این مقاله، به همین دغدغه‌ها پاسخ خواهیم داد.

معایب و مزایای قبرس شمالی

 قبرس شمالی کجاست؟

قبرس با موقعیت استراتژیک‌ خود، در تقاطع سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا به یک منطقه‌ تجاری و خدماتی مهم در دریای مدیترانه و همچنین یک مرکز تجاری بین‌المللی معروف تبدیل شده است. این جزیره همواره دروازه‌ ورود شرکت‌هایی از اروپا، آفریقا و آسیا به بازارهای جدید بوده و این موقعیت آن را به مهم‌ترین پایگاه تجاری اتحادیه اروپا تبدیل کرده است. در واقع  موقعیت راهبردی قبرس از گذشته دور مورد توجه کشورها و پادشاهان بوده است؛ امروزه با رشد  سرمایه گذاری کشورهای مختلف در قبرس شمالی، به یکی از کلیدی‌ترین نقاط قوت قبرس تبدیل شده است!

بنابراین، قبرس به عنوان یک مرکز حمل و نقل ایده‌آل، نقش مهمی در تجارت بین‌المللی ایفا می‌کند و راه شرکت‌های بین‌المللی را برای همکاری مستقل با شرکای بین‌المللی خود، تسهیل می‌بخشد و به آن‌ها فرصت واردات و صادرات کالا به اتحادیه اروپا و سایر نقاط جهان را می‌دهد.

به همین دلیل است که امروزه با بررسی اقتصاد قبرس، متوجه رونق اقتصادی آن می‌شویم و همین شکوفایی صنعتی با استقبال مهاجران – به خصوص افراد متخصص و کارآفرین شده است!

قبرس شمالی کجاستاگر مقاله‌  قبرس شمالی کجاست را خوانده باشید، متوجه درگیری‌های داخلی و سیاسی قبرس شده‌اید. شاید با خود بپرسید که این تقسیم‌بندی جزیره، ممکن است آن را نا امن کرده باشد؟

درست است که به دلیل جنگ داخلی، در گذشته قبرس دچار ناآرامی‌های سیاسی شده است، با این وجود، اخیرا قبرس شمالی از نظر وضعیت سیاسی به ثبات رسیده است. این قدرت و ثبات اجتماعی قبرس شمالی باعث شده جرم و جنایت در قبرس بسیار کم باشد و امنیت در خیابان‌ها و گذرگاه‌های قبرس شمالی در جریان باشد.

لازم به ذکر است که رتبه‌ی پنجم امنیت در جهان را به قبرس شمالی داده‌اند.

اما آیا این‌ها تنها دلیل مهاجرت به قبرس و قبرس شمالی‌ است؟

مزایای مهاجرت به قبرس شمالی

بیایید با هم  مهم‌ترین مزایای مهاجرت به قبرس شمالی را بررسی کنیم.

قبرس شمالی دارای تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده و سرشار از ایده با انرژی بی حد و حصر است. هر دولتی می‌داند که اگر نیروی کار ماهر و دانا پرورش دهد و در آینده شرایط کاری و زندگی مطلوبی را برای او فراهم سازد، در نهایت آن نیرو به افزایش پیشرفت و قدرت کشورش کمک خواهد کرد. این مسئله‌ایست که در سیاست‌های قبرس شمالی به طور واضحی قابل مشاهده است. به عنوان مثال تحصیل در قبرس شمالی و در مراکز دولتی، رایگان است و حتی تا سن 15 سالگی تحصیل اجباری‌ست.

از طرفی در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس بیشتر به صورت مهارت‌آموزی‌ست و حتی اکثر دانشگاه‌های بین‌المللی این کشور، به دلیل مهارت محور بودن آموزش‌ها به خود افتخار می‌کنند. به همین دلیل است که اکثر کارکنان علاقه زیادی به شغل خود دارند و چون با علاقه کار می‌کنند درآمد خوبی نیز کسب می‌کنند.

همچنین جالب است بدانید در قبرس شمالی، موسسات آموزشی همانند مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی وجود دارد که رتبه‌ی بالایی دارند. چرا که در این موسسات استانداردها و معیارهای بین‌المللی رعایت می‌شود و مورد تایید اتحادیه اروپا، آمریکا و انگلیس می‌باشد.

دانشگاه قبرس شمالی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم ایران به قبرس شمالی مهاجرت می‌کنند، فرهنگ نزدیک مردم قبرس به ایرانیان است. بغیر از این یادگیری زبان ترکی برای ایرانیان نسبنا  آسان است، لازم به ذکر است که تقریبا اکثر مردم قبرس شمالی به زبان انگلیسی تسلط نسبی دارند.

همچنین مهاجران در قبرس تحت تاثیر خونگرمی مردم محلی قرار می‌گیرند و به قول معروف یخشان زودتر آب می‌شود! به همین دلیل است که می‌گوییم، مهاجرت به قبرس شمالی با این فرهنگ غنی و استقبال بی‌نظیر؛ نباید سخت باشد.

جالب است بدانید قبرسی‌ها – برخلاف مردمان برخی از جوامع – تمایل زیادی به گذران وقت با خانواده یا دوستان خود هستند و برای روابط انسانی ارزش زیادی قائل هستند.

معایب و مزایای قبرس شمالی

واحد پول قبرس شمالی

ناگفته نماند که واحد پول در قبرس شمالی، لیر ترکیه است.

اما امکان استفاده از ارزهای رایج دیگر همچون دلار و یورو نیز وجود دارد. البته با اینکه لیر، واحد پول رسمی این جزیره است، اما خرید و فروش ملک در قبرس شمالی با پوند استرلینگ انجام می‌شود که این خود می‌تواند جز مزایای مهاجرت و سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی باشد. چرا؟

در واقع با خرید یک ملک در قبرس شمالی، می‌توانید بگویید سرمایه‌گذاری انجام داده‌اید. حال اگر این خرید با یکی از پایدارترین ارزهای جهان (پوند) باشد چه؟

نه تنها ارزش ملک شما سقوط نخواهد کرد که به دلیل رونق اقتصادی قبرس شمالی، بلکه بدلیل استقبال کم نظیر ملل مختلف جهان، شاهد افزایش قیمت ملک در قبرس شمالی هستیم .

در نظر بگیرید که قبرس شمالی به دنبال جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است، به همین دلیل پروژه‌هایی در قبرس شمالی وجود دارد که شما می‌توانید املاک را با قیمت‌های مشابه ایران خریداری کنید. حتی امکان پیش خرید، اخذ وام و پرداخت اقساطی نیز وجود دارد.

خرید اپارتمان قبرس شمالی

آب و هوا

قطعا بهتر است کسی که برنامه‌ی مهاجرت دارد، آب و هوای کشور مورد نظر را بررسی کند. در مورد قبرس شمالی باید بگویم که این جزیره با بیش از 300 روز آفتابی در سال، تابستان و زمستان‌های معتدل و هوای مدیترانه‌ای، چشم انتظار شماست!

منطقه اطراف نیکوزیا به عنوان گرم‌ترین منطقه با طولانی‌ترین فصل تابستان شناخته می‌شود و به همین دلیل یک مقصد محبوب در بین گردشگران می‌باشد. قبرس شمالی برای کسانی که می‌خواهند در تمام طول سال از روزهای آفتابی و آب و هوای مدیترانه‌ای لذت ببرند؛ بسیار مناسب است.

هوای قبرس

سواحل قبرس شمالی

از مناظر این جزیره هم که اگر نگوییم بهتر است!

چرا که قطعا مشتاق می‌شویم که حداقل یک‌بار به این جزیره‌ دیدنی سفر کنیم.

قبرس شمالی دارای خطوط ساحلی، سواحل شنی بسیار زیبا، تپه‌های سنگی و کوه‌های جنگلی است. خط ساحلی 648 کیلومتری اطراف قبرس چشم‌اندازهای شگفت انگیزی را برای شما به ارمغان می آورد. سواحل بی پایان ماسه و خلیج‌های زیبا، هر روز شما را به شنا و استراحت دعوت می‌کند. سواحل قبرس به قدری آرامش بخش است که در برخی از نقاط آن کلاس‌های آموزشی یوگا و مدیتیشن برگزار می‌شود.

سواحل شنی

غذاهای مدیترانه‌ای

یکی دیگر از موارد برجسته قبرس شمالی، غذاهای مدیترانه‌ای است که از یونان و ترکیه تأثیر می‌پذیرد. این مورد برای ما ایرانی‌ها که به خورد و خوراک و سلامت تغذیه اهمیت می‌دهیم، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.

غذای مدیترانه

بازنشستگی در قبرس شمالی

جالب است بدانید که امنیت در این جزیره چنان برقرار است که بسیاری از سالمندان پس از بازنشستگی خود به این کشور مهاجرت می‌کنند تا در ادامه‌ی زندگی از آرامش و طبیعت قبرس شمالی بهره ببرند. همچنین این کشور از نظر سلامت و بهداشت، از استانداردهای بالایی برخوردار است و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مجهز به بروزترین دستگاه‌ها هستند.

بازنشستگی در قبرس

تا به اینجای مقاله با مزایای زندگی در قبرس شمالی آشنا شدیم، اما هر کشوری معایبی نیز دارد، که باید قبل از مهاجرت، نسبت به آن‌ها آگاه شد. در ادامه‌ این مقاله با معایب مهاجرت به قبرس شمالی آشنا می‌شویم.

معایب مهاجرت به قبرس شمالی

در 1 می 2004، جمهوری قبرس به نمایندگی از کل جزیره به عضویت کامل اتحادیه اروپا (EU) درآمد.

این بدان معنی است که کل جزیره بخشی از اتحادیه اروپا در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اعمال قوانین اتحادیه اروپا در شمال جزیره تعلیق شده است.

جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) به عنوان یک کشور عضو به رسمیت شناخته نشده است، در داخل مرزهای اتحادیه اروپا اما خارج از بازار واحد قرار دارد. لازم به ذکر است که قبرس شمالی تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود.

اتحادیه اروپا

حمل و نقل در قبرس شمالی

از نظر حمل و نقل، قبرس شمالی کمی ضعیف است. با این حال رفت و آمد در جزیره با اتوبوس بسیار آسان است.

اما چرا می‌گوییم ضعیف است؟

چرا که قبرس شمالی به دلیل وسعت کم خود، مترو ندارد و این ممکن است دردسرهایی را برای حمل و نقل ایجاد کند. البته اکثر مهاجران از ماشین‌های شخصی یا ماشین های اجاره ای برای تردد استفاده می‌کنند.

همچنین فراموش نکنید که در قبرس شمالی، باید از چپ برانید! در واقع سیستم رانندگی در قبرس شمالی همانند بریتانیاست یعنی فرمان ماشین ها در سمت راست قرار دارد.

حمل و نقل در قبرس

مالیات

در ایران به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز و وابستگی اصلی اقتصاد به این حوزه، ساختارهای تامین بودجه از طریق مالیات کمتر توجه شده بود و همانند کشورهای اروپایی دقیق نیست. اما در بسیاری از کشورها قوانین به گونه ای نوشته شده اند که در قبال ارائه خدمات به مردم مالیات از مردم دریافت می گردد. و دولت برای ارائه خدمات به مردم، از آن‌ها مالیات می‌گیرد. با اینکه مالیات قبرس شمالی به مراتب کمتر از کشورهای اروپایی‌ است؛ اما می‌توان گفت از نکات مهم در مقایسه وضعیت قبرس شمالی با ایران را پرداخت مالیات بیشتر به عنوان معایب زندگی در قبرس شمالی نام برد.

دولت قبرس شمالی بسته به نوع درآمد، بین 10 تا 40 درصد مالیات دریافت می‌کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از قوانین مالیات در قبرس شمالی بر روی گزینه زیر کلیک نمایید.  

سایت اداره مالیات قبرس شمالی 

مالیات قبرس شمالی

پروازهای بین المللی  در قبرس شمالی

در قبرس شمالی به دلیل پایین بودن تعداد پروازهای بین المللی به این کشور نسبت به سایر کشورهای توریستی معمولا در انتخاب نوع پرواز مشکل خواهید داشت و اکثر پروازها به مقصد فرودگاه ارجان در قبرس شمالی از طریق فرودگاه های ترکیه انجام می شود. با وجود اینکه پرواز های متعددی در طول روز انجام می شود، اما می توان بعنوان یکی از معایب زندگی در قبرس شمالی نام برد.

حقوق در قبرس شمالی

سطح حقوق در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. با این حال، هزینه‌های زندگی در این کشور نیز پایین‌تر است. به همین دلیل، سطح درآمد در قبرس شمالی برای بسیاری از افراد قابل قبول است.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شده معایب و مزایای قبرس شمالی آشنا شوید. لذا بنظر می رسد، در نهایت کفه‌ ترازو مزایای مهاجرت به قبرس شمالی، سنگین‌تر از معایب آن است. در واقع مهاجرت به قبرس شمالی می‌تواند بهترین تصمیم زندگی شما باشد. چرا که با این تصمیم شما شانس یک زندگی  آرام در یکی از بهترین مناطق مدیترانه را دارید.

بی جهت نیست که سالانه هزاران مهاجر قبرس شمالی را انتخاب می‌کنند. فراموش نکنید اگر تصمیم به مهاجرت گرفتید، حتما از افراد کاربلد و دلسوز کمک بگیرید تا این تصمیم به بدترین تجربه‌ی زندگی‌تان تبدیل نشود.

اگر تمایل مهاجرت به قبرس شمالی را دارید، می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

مقایسه ملک ها

مقایسه