مهاجرت و اقامت قبرس شمالی

مهاجرت و اقامت قبرس شمالی

با توجه به افزایش اقبال ایرانیان به مهاجرت و سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی، در سال های اخیر قبرس شمالی به عنوان یکی از مقصدهای ایرانیان برای سرمایه‌گذاری و مهاجرت مورد توجه قرارگرفته است. در این مقاله، انواع روش‌های مهاجرت به قبرس شمالی مورد بررسی قرار گرفته و سعی ما بر این بوده تا اطلاعات کاملی برای تصمیم‌گیری بهتر در اختیار شما قرار گیرد.

فهرست مطالب

این جزیره‌ در قلب مدیترانه قبرس نه تنها یک مقصد محبوب برای گذران تعطیلات ساحلی است، بلکه به عنوان یکی از بهترین مناطق برای سکونت شناخته می‌شود. قبرس سومین جزیره‌ بزرگ در دریای مدیترانه، با سواحل خارق‌العاده، آب شفاف و بیش از 300 روز آفتابی در سال، علاوه بر گردشگران، سرمایه‌گذاران را نیز به خود جذب می‌کند.

قبرس شمالی - گیرنه

جمهوری قبرس با وجود اینکه در طی حوادث تاریخی سال 1974 به دو بخش قبرس شمالی و جنوبی تقسیم شد، همچنان در صنعت  و  اقتصاد رشد چشم گیری داشته است. البته پس از بحران اقتصادی در سال 2013 که قبرس جنوبی را هم درگیر کرد، سوالی در ذهن سرمایه‌گذاران به وجود می آید: «اقتصاد قبرس شمالی پایدارتر است یا اقتصاد قبرس جنوبی؟ »

جزیره قبرس
نقشه جزیره قبرس

پس از بررسی شرایط این دو کشور از سال 2013 تا کنون، متوجه می‌شویم، اقتصاد قبرس جنوبی به دلیل وابستگی زیاد به اتحادیه اروپا و به خصوص یونان، به شدت تحت تاثیر شرایط اقتصادی اروپا می‌باشد. این در حالی‌ است که قبرس شمالی با اتکا به نیروی جوان خود و استقبال بی‌نظیر از سرمایه‌گذاران، از استقلال مالی بالاتری برخوردار است. چرا که در همان سال 2013، قبرس شمالی توانست اقتصاد خود را به میزان 2.8 درصد رشد دهد.

حال به خوبی دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی و مهاجرت به این کشور را درک می‌کنیم. اگر شما هم مشتاق اقامت در این کشور زیبا و توسعه یافته هستید، این مقاله راه‌های دریافت اقامت قبرس شمالی را به شما نشان می‌دهد.

فرودگاه ارجان
فرودگاه ارجان در قبرس شمالی

مهاجرت به قبرس شمالی

قبرس شمالی به دلیل توسعه اقتصادی خود، در سال‌های اخیر به یک مرکز تجاری و مالی پرطرفدار تبدیل شده است. همچنین هزینه‌های پایین زندگی، مزایای مالیاتی و آب و هوای مدیترانه‌ای؛ مزید بر علت شده تا سیل عظیمی از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان جدی تر به مهاجرت به قبرس شمالی فکر کنند.

ممکن است شما هنوز به این ادعا شک داشته باشید! بنابراین بگذارید قسمتی از مصاحبه با کارآفرین آلمانی (بله درست متوجه شدید! حتی مردم اروپا هم به دلیل کم بودن هزینه‌ی تحصیل و زندگی، قبرس شمالی را برای ادامه‌ی زندگی انتخاب می‌کنند.) که حدود 5 سال است در قبرس ساکن است را با هم بررسی کنیم.

استفان برنز (Stefan Berns) در مصاحبه خود درباره‌ی قبرس این‌گونه می‌گوید:

« من به هر کسی که عاشق کیفیت بالای زندگی، تنوع فرهنگی و دیدنی‌های بی‌نظیر، تاریخ غنی، همراه با آزادی شخصی است؛ توصیه می‌کنم به قبرس مهاجرت کند. »

اگر می شد قبرس را فقط در یک کلمه خلاصه کرد، آن تنوع در همه زمینه‌ها است. این جزیره، دیدنی‌های زیادی برای ارائه به ساکنان خود دارد و در عین حال با همکاری شهروندانش، سال به سال متنوع تر می شود.

غذاهای مدیترانه‌ای

بهترین غذاهای مدیترانه‌ای، سواحل آبی با بهترین منظره در مدیترانه، مناطق زیبای غواصی، مناظر دیدنی برای پیاده‌روی، تورهای موتوری یا دوچرخه سواری، فرهنگ غنی و مردم محلی خونگرم. این‌ها تنها بخشی از خصوصیاتی‌ست که من در این 5 سال در قبرس کشف کرده‌ام! »

غذای مدیترانه ای

واحد پول قبرس شمالی

همچنین برای مهاجرت به قبرس شمالی لازم است بدانید، واحد پول در این کشور لیر ترکیه می‌باشد. البته ناگفته نماند که خرید و فروش ملک در قبرس شمالی با پوند انگلیس انجام می‌شود.

پول قبرس شمالی

زبان رسمی قبرس شمالی

زبان رسمی مردم قبرس شمالی، ترکی‌ است و این برگ برنده‌ای برای ایرانیان محسوب می‌شود. چرا که یادگیری ترکی برای فارسی‌زبانان، ساده‌تر است. اما جالب است بدانید که حدود 70% مردم به زبان انگلیسی مسلط هستند و حتی به انگلیسی در دانشگاه‌های بین‌المللی قبرس شمالی تدریس می‌شود.

زبان قبرس شمالی

حال که با مزایای مهاجرت به قبرس شمالی آشنا شدیم، احتمالا سوال‌هایی درباره‌ی هزینه‌های مهاجرت و اخذ اقامت قبرس شمالی در ذهنتان ایجاد شد. نگران نباشید! در ادامه‌ این مقاله به همین دغدغه‌ها پاسخ خواهیم داد.

روش های دریافت اقامت قبرس شمالی

برای اخذ اقامت قبرس شمالی، روش های متفاوتی وجود دارد. اما قبل از اینکه راه‌های دریافت اقامت در این جزیره را بررسی کنیم، لازم است شرایط اقامت را بدانیم.

اقامت در قبرس شمالی دو حالت دارد: 1. اقامت دائم 2. اقامت موقت

برای هر دوی این حالت‌ها لازم است شرایطی را داشته باشید تا اجازه ورود به قبرس شمالی صادر شود. به عنوان مثال در اقامت موقت، نوعی ویزا به شما داده می‌شود که به ویزای توریستی معروف است. در این حالت شما نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید اما از طرفی باید تا مدت حداکثر 30 روز، جزیره را ترک کنید یا ویزای خود را به نوع دیگری تبدیل کنید.

برای درک دقیق این مورد، باید در ابتدا با انواع اقامت در قبرس شمالی، آشنا شویم.

ویزا قبرس
ویزا قبرس

انواع اقامت در قبرس شمالی

  1. اقامت قبرس شمالی از طریق ویزای کار:

طبق قانون TRNC، اخذ مجوزهای قانونی لازم برای کار و اقامت در داخل کشور برای اتباع خارجی الزامی است. یعنی متقاضی کار در قبرس شمالی، قبل از ورود به این کشور به جاب آفر یا پیشنهاد کاری نیاز دارد.

در واقع نیاز است شما کارفرمایی را در قبرس شمالی پیدا کنید و مهارت‌های خود را به او اثبات کنید. در این صورت این کارفرما باید سازمان‌های مربوطه را قانع کند که به شما به عنوان کارمند نیاز دارد و در نهایت برای شما پیشنهاد کاری ارسال می‌کند.

جاب آفر
جاب آفر در قبرس شمالی

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از سایت‌های کاریابی در قبرس شمالی استفاده کنید یا به آژانس‌های مربوطه مراجعه کنید. برخی از این سایت‌ها عبارتند از:

  1. اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل

قبرس شمالی به دلیل امنیت بالا، شرایط اجتماعی مطلوب، محیط زیست بکر و هزینه‌های پایین زندگی، مکانی امن برای ادامه تحصیل جوانان است. قبرس شمالی را می‌توان به سیستم دانشگاهی یکپارچه خود شناخت چرا که کالج‌ها و دانشگاه‌ها با استانداردهای بالا در این کشور فعال هستند.

اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل
اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل در دانشگاه EMU

با وجود این شرایط مناسب، نباید فراموش کنیم که اقامتی که از طریق تحصیل در قبرس شمالی مهیا می‌شود، در دسته‌بندی اقامت موقت قرار می‌گیرد. ضمنا به دلیل تدریس مهارت‌محور در دانشگاه‌های قبرس شمالی، احتمال دریافت کار بعد از تحصیل افزایش می‌یابد و شما می‌توانید با اتکا به تخصص خود، به راحتی ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و اقامت دائم قبرس شمالی را بعد از طی مراحل و شرایط موجود دریافت کنید.

دانشجو قبرس شمالی

نکته حائز اهمیت این است که برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی قبرس شمالی نیاز به مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی نیست!

  1. اقامت قبرس شمالی از طریق سرمایه‌گذاری

برای سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی، راه‌های متفاوتی اعم از خرید ملک، ثبت شرکت و کارآفرینی وجود دارد که دولت قبرس شمالی برای هر کدام از روش‌ها ارزش خاصی قائل می‌شود. از آنجایی که قیمت ملک در قبرس شمالی نسبت به کشورهای اروپایی به مقدار قابل توجهی کمتر است و از طرفی همه‌ی سرمایه‌گذاران شرایط ثبت شرکت و کارآفرینی را ندارند؛ سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در قبرس شمالی مورد توجه عموم قرار گرفته است.

مزیت این روش سرمایه‌گذاری این است که شما علاوه بر دریافت اقامت، سرمایه‌گذاری خود را به پوند انگلیس انجام داده‌اید و با رشد قیمت ملک، سود شما بیشتر می‌شود.

  1. اقامت قبرس شمالی از طریق ازدواج

برای دریافت اقامت از این طریق لازم است به شرایط زیر توجه کنید:

  1. حداقل دو سال قبل از ازدواج، ساکن قبرس شمالی باشید.
  2. بالای 18 سال سن داشته باشید.
  3. همسر شما شهروند قبرس محسوب شود.

ازدواج قبرسشمالی

   5. اقامت قبرس شمالی از طریق تولد

از آنجایی که قبرس شمالی برای تابعیت از طریق تولد، از اصل خاک و خون پیروی می‌کند.

بدیهی است اگر پدر و مادر شهروند قبرس شمالی محسوب شوند، فرزندشان نیز تبعه‌ این کشور است و اقامت دائم قبرس شمالی را دارد.

اقامت قبرس شمالی از طریق تولد

پس از دریافت این اطلاعات لازم است شرایط هر نوع اقامت را با یکدیگر بررسی کنیم.

مدارک لازم برای اقامت در قبرس شمالی

هر کدام از راه‌های اقامت قبرس شمالی، شرایط و مدارکی را لازم دارند که در جدول زیر به توضیح آن‌ها پرداختیم:

نوع اقامتشرایط و مدارک لازم برای اخذ اقامت
اقامت از طریق کار

·       پاسپورت

·       فرم درخواست کار

·       گواهی عدم سوء پیشینه (ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی)

·       دعوتنامه کاری که از سوی کارفرما ارسال شده

·       نامه تمکن مالی از سوی بانک

·       بیمه درمانی

·       قرارداد خرید یا اجاره خانه

·       نامه مختار

اقامت از طریق تحصیل

·       پاسپورت

·       نامه‌ی پذیرش دانشگاه (گواهی دانشجویی)

·       گواهی سلامت

·       چند قطعه عکس

·       نامه مختار

اقامت از طریق سرمایه‌گذاری

·       یک نسخه از سند مالکیت ملک یا قرارداد ثبت شده

·       نقشه ملک

·       سند ازدواج ترجمه شده در صورت تاهل

·       4 قطعه عکس پرسنلی

·       اصل و کپی پاسپورت

·       اصل و کپی شناسنامه (ترجمه شده)

·       گواهی عدم سوء پیشینه (ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی)

·       گزارش پزشکی و سلامت

·       صورت حساب‌های بانکی

·       نامه مختار

اقامت از طریق ازدواج

·       پاسپورت و شناسنامه شهروند قبرسی و متقاضی

·       گواهی ازدواج

·       بیمه درمانی

·       تمکن مالی (باید فرد قبرسی ماهانه درآمد داشته باشد تا بتواند شما را حمایت مالی کند)

·       قرارداد ملک یا اجاره نامه ملک در قبرس شمالی (که در اداره مالیات مهر شده است)

·       گواهی تولد (برای فرزندان از ازدواج قبلی)

·       درخواست تابعیت برای همسر

مهاجرت و اقامت قبرس شمالی

پیوست به گفتگو

One thought on “مهاجرت و اقامت قبرس شمالی”

  • سارا

    خیلی کامل بود مرسی

    پاسخ
  • بهارک

    سلام برای اقامت کاری میتونم از ایران اقدام کنم؟

    پاسخ
    • میثاق هومز

      سلام و عرض ادب
      گرفتن ویزای کار شرایط خاص خود را دارد شما اگر حضور داشته باشید قطعا با شرایط بهتری می توانید از کارفرما درخواست کار داشته باشید. نکته مهم در کنار تخصص حتما لازم است به زبان ترکی و انگلیسی تسلط داشته باشید.
      جهت دربافت اطلاعات تکمیلی می توانید با هریک از راه های ارتباطی ما تماس بگیرید.

      پاسخ

مقایسه ملک ها

مقایسه