پاسپورت قبرس شمالی!

پاسپورت قبرس شمالی

فهرست مطالب

پاسپورت قبرس شمالی !

قبرس ، یکی از بزرگ‌ترین جزایر دریای مدیترانه ، به دلیل گذشته‌ پر فراز و نشیب خود و آثار تاریخی فراوان، سال‌هاست که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. در این بین مسافرانی بوده‌اند که با دیدن زیبایی‌های قبرس که به مروارید مدیترانه نیز معروف است؛ علاقمند به دریافت اقامت دائم آن و اخذ پاسپورتش شده‌اند. اما آیا پاسپورت قبرس، به عنوان پاسپورت قدرتمندی شناخته می‌شود؟ چه کسی می‌تواند آن را به دست آورد و شرایط اخذ آن چگونه است؟ در این مقاله به تمام سوالات شما درباره‌ پاسپورت قبرس و پاسپورت قبرس شمالی، پاسخ می‌دهیم.

زندگی در قبرساگر مشتاق دریافت پاسپورت قبرس هستید، پس باید از پیشینه‌ آن هم مطلع شوید. در واقع قبرس از اجتماع دو قوم ترک و یونانی‌تبار تشکیل شده بود که متاسفانه در سال 1974 به دلایلی اعم از رعایت نشدن حقوق ترک‌های قبرس، جنگ داخلی که در این جزیره رخ داد. دولت ترکیه به حمایت از ترک‌های قبرس برخاست و سرانجام جزیره‌ قبرس به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شد. اتفاقات سال 1974، تاثیر مستقیم بر پاسپورت قبرس گذاشت.

 

پاسپورت قبرس

پلی به اروپا

با وجود آنکه قبرس عضو اتحادیه اروپا (EU) نمی‌باشد، اما اتحادیه اروپا تعهداتی نسبت به قبرس دارد. و این یکی از دلایلی‌ است که دارندگان پاسپورت قبرس به سیستم‌های بهداشتی و آموزشی باورنکردنی دسترسی دارند. همچنین می‌توانند آزادانه در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کرده و اقامت کنند.

در این میان، مردم اغلب می‌پرسند که تابعیت کامل قبرس تحت برنامه‌های شهروندی و اقامت قبرس چقدر طول می‌کشد؟ چه شرایطی برای اخذ پاسپورت قبرس نیاز است؟ یا به طور کلی اعتبار پاسپورت قبرس چه قدر است؟ اگر این‌ پرسش‌ها دغدغه شما نیز می‌باشد، در ادامه همراه ما باشید.

پاسپورت قبرس

اعتبار پاسپورت قبرس شمالی!

از آنجا که از نگاه بین‌المللی، قبرس شمالی مستقل شناخته نشده و تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود، اعتبار پاسپورتش را نمی‌توان ارزیابی کرد. همانطور که گفته شد، پاسپورت قبرس،  در جوامع بین‌المللی اعتبار دارد و از همین رو به بررسی پاسپورت قبرس می‌پردازیم.

اما در ابتدا بیایید با هم جمع‌بندی کنیم که اعتبار پاسپورت یک کشور به چه معنا و بر چه اساسی است؟

می‌توان پاسپورت‌ها را به عنوان پنجره‌ای از فرصت در نظر گرفت! در واقع پاسپورت معتبر می توانند شما را از نقطه A به B در سراسر جهان برساند. وقتی صحبت از رتبه بندی پاسپورت می‌شود، قدرت پاسپورت بسته به منطقه‌ کشور و سیاست آن متفاوت است.

شاخص رتبه جهانی پاسپورت راهی برای رتبه‌بندی کشورها بر اساس امتیاز کل آن‌ها می‌باشد و این امتیاز از طریق تعداد کشورهایی که بدون ویزا می‌توان به آن‌ها سفر کرد، تعیین می‌گردد. بر اساس این رده‌بندی برخی از گذرنامه‌ها محدود هستند، درحالی که برخی دیگر به دارندگان، طیف وسیعی از امکانات و گزینه‌های سفر را ارائه می‌دهند.

در نتیجه‌ این رتبه‌بندی، پاسپورت قبرس براساس شاخص رتبه‌بندی هنلی در سال 2024 میلادی در رتبه 12 ام  قرار دارد. این پاسپورت، امکان دسترسی بدون ویزا به 182 کشور را فراهم می کند و با این امتیاز بالا، به عنوان یکی از معتبرترین پاسپورت‌ها در جهان شناخته می‌شود. دارندگان پاسپورت قبرس، برای ورود به کشورهایی مانند بریتانیا، امارات متحده عربی، ژاپن و کل اتحادیه اروپا، به ویزا نیاز ندارند و به همین دلیل امکان سفر فوری برای شهروندان قبرسی فراهم شده است.

البته دارندگان پاسپورت قبرس برای ورود به حدود 47 مقصد در جهان نیاز به ویزای فرودگاهی دارند. برخی از کشورهایی که ویزا در آنها لازم است چین، هند و ایالات متحده آمریکا می‌باشند.

راه های دریافت پاسپورت قبرس

چندین راه وجود دارد که از طریق آن‌ها افراد غیر قبرسی می‌توانند دارنده پاسپورت قبرس شوند و از این طریق به تمام مزایایی که به همراه دارد دسترسی داشته باشند. البته توجه کنید که موفقیت هر درخواست بستگی به این دارد که آیا شرایط آن‌ها توسط متقاضی برآورده می‌شود یا خیر.

راه‌های دریافت پاسپورت قبرس شمالی به شرح زیر است:

تابعیت بر اساس تولد/تبار

اگر در قبرس متولد شده باشید و یک والدین قبرسی داشته باشید؛ به طور خودکار با تولد، شهروند این کشور محسوب می‌شوید. افرادی که در خارج از کشور متولد شده‌اند و حداقل یک والدین قبرسی دارند، می‌توانند از طریق پیشینه‌ خانوادگی شهروند این کشور شوند. تنها کافی‌ است، گواهی تولد و گواهی والدین خود را به عنوان مدرک ارائه کنند.

تابعیت بر اساس تولد

 

تابعیت از طریق سنوات اقامت

هر خارجی که بالای 18 سال سن داشته باشد می‌تواند برای شهروندی قبرس اقدام کند. البته مشروط به رعایت دو مورد زیر:

  1. سوابق کیفری پاک و عدم داشتن سوءپیشینه
  2. در مجموع هفت سال – یا 2555 روز – قبل از تاریخ درخواست خود در قبرس اقامت قانونی داشته باشد.

البته ناگفته نماند که باید قبل از ارائه درخواست شهروندی، به مدت یک سال به صورت مستمر در قبرس شمالی اقامت داشته باشند.

در صورتی که متقاضی فرزند یا والدین یک شهروند قبرسی باشد، مدت زمان مورد نیاز به جای هفت سال، پنج سال خواهد بود.

تابعیت از طریق سنوات اقامت

تابعیت از طریق ازدواج

اداره ثبت احوال و مهاجرت قبرس شمالی بیان می‌کند که افرادی که با شهروندان قبرسی ازدواج کرده‌اند، می‌توانند پس از سه سال ازدواج و دو سال اقامت در جمهوری ترک قبرس شمالی، تابعیت خود را کسب کنند.

علاوه بر آن کسانی که می‌خواهند شهروند قبرس شمالی شوند و در این کشور اقامت ندارند، باید از همسرشان نامه‌ای همراه با درخواست خود ارائه دهند که دلایل درخواست شهروندی قبرس را ذکر کند. در هر دو مورد، سند ازدواج باید به مقامات مربوطه در اداره ثبت احوال و مهاجرت ارائه شود.

تابعیت از طریق ازدواج

تابعیت از طریق سرمایه گذاری

اخذ پاسپورت قبرس از طریق سرمایه گذاری، جایگزین آسانی برای شهروندان غیر اروپایی‌ست که مایل به دریافت پاسپورت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و افزایش تنوع دارایی‌های خود در خارج از کشور هستند.

تابعیت از طریق سرمایه گذاری

افراد واجد شرایط، با سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور می‌توانند به شهروند قبرس تبدیل شوند، مشروط بر اینکه تمام بررسی‌های دقیق تعیین شده توسط دولت را گذرانده و الزامات برنامه سرمایه‌گذاری را برآورده کرده باشند.

تابعیت از طریق سرمایه گذاری

اگر بالای 18 سال سن داشته و سوءپیشینه نداشته باشید، واجد شرایط دریافت پاسپورت قبرس هستید. افرادی که مایل به اخذ پاسپورت قبرس هستند، بسته به مسیری که انتخاب می‌کنند، باید فرآیند خاصی را طی کنند.

در این فرآیند در درجه اول از افراد می‌خواهند که درخواست صدور پاسپورت قبرس را در دفتر کنسولی یا سفارت قبرس شخصاً ارسال کنند، که جمع‌آوری آسان داده‌های بیومتریک آن‌ها را تضمین می‌کند – از جمله اثر انگشت و عکس‌های مورد نیاز افسر کنسولی.

مدارک مورد نیاز هنگام درخواست شهروندی قبرس شمالی

  • فرم درخواست تکمیل شده (باید به زبان ترکی/انگلیسی ترجمه شده باشد)
  • پاسپورت معتبر (شناسنامه)
  • اثبات عدم سوءپیشینه (سابقه کیفری)
  • 2 قطعه عکس گذرنامه مهر شده توسط مختار محلی
  • رزومه و گواهی کار
  • گواهی تولد که باید توسط وزارت امور خارجه و سفارت قبرس امضا شود.
  • گواهی ازدواج با مهر و تایید وزارت امور خارجه و همچنین سفارت قبرس

مدارکی که بسته به نوع تابعیت باید آن‌ها را ارائه دهید

  • کپی تمام صفحات تمام گذرنامه های متقاضی که ورود و خروج به قبرس را نشان می‌دهد.
  • لیست ورود و خروج
  • آگهی های روزنامه در دو نشریه متوالی که در آن ذکر شده است که متقاضی درخواست تابعیت داده است.
  • شناسنامه فرزندان زوجین
  • فتوکپی پاسپورت متقاضی
  • فتوکپی پاسپورت همسر قبرسی
  • گواهی کسب شهروندی قبرسی همسر قبرسی (در صورت لزوم)
  • بیانیه زندگی هماهنگ که نزد یک افسر اداره منطقه یا مقام دیپلماتیک امضا شده است.
  • بیانیه زندگی مشترک از مقامات محلی
  • کپی پاسپورت متقاضی و والدین
  • گواهی شهروندی قبرسی والدین قبرسی (در صورت لزوم)
  • اظهارنامه پدر و مادر خارجی که توسط یک افسر اداره منطقه یا مقام دیپلماتیک امضا شده است.

شاید از ابتدای مقاله این سوال ذهن شما را درگیر مرده باشد که پاسپورت قبرس شمالی، چه مزیتی برای شما دارد؟ آیا این پاسپورت، ارزش انتخاب دارد؟  پس در ادامه، همراه ما باشید تا خودتان به این سوالات پاسخ دهید.

مزایای پاسپورت قبرس

شهروند قبرسی بودن مزایای خوبی به همراه دارد که به برخی از این مزایا در ادامه اشاره می‌کنیم.

  1. آموزش و پرورش

شهروندان قبرسی که می‌خواهند در دانشگاه‌های دولتی ادامه‌ی تحصیل دهند، می‌توانند از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی قبرس شمالی همچون دانشگاه مدیترانه شرقی، دانشگاه بین‌المللی قبرس و … استفاده کنند. علاوه بر آن شانس دریافت بورسیه یا کمک هزینه‌ی تحصیل را نیز دارند.

همچنین با مهارت محور بودن آموزش در این کشور، شغل شما در آینده تضمین می‌شود و حتی می‌توانید برای کار یا ادامه تحصیل به سایر کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلستان هم فکر کنید.

  1. استخدام

با توجه به بازار مشترک در اتحادیه اروپا، شهروندان اتحادیه اروپا از حقوق شغلی گسترده‌ای برخوردار هستند. این بازار مشترک به شهروندان قبرسی این امکان را می‌دهد که آزادانه حرکت کنند و با توجه به مهارت بالا و به روز خود، در هر کشور بدون محدودیت کار کنند.

  1. خدمات پزشکی

قبرس شمالی خدمات پزشکی را بر اساس روابط اجتماعی-اقتصادی ارائه می‌دهد، به این معنی که برخی از بیمارستان‌های دولتی خدمات رایگان را به شهروندان ارائه می‌دهند.

بیمارستان قبرس شمالی

  1. مزایای مالیاتی

قبرس شمالی یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها را در جهان در زمینه مالیات شرکت‌ها دارد. این عامل باعث می‌شود تا کسب و کارها برای گسترش فعالیت خود راحت‌تر اقدام کنند.

  1. حمایت از بازنشستگان

شهروندان قبرس همگی تحت طرح تامین اجتماعی این کشور بیمه شده‌اند و پس از بازنشستگی، از طریق این طرح مستمری دریافت می‌کنند.

بازنشستگی قبرس شمالی

کلام آخر

قبرس شمالی از گوزل‌یورت تا نوکِ شبه جزیره کارپاز امتداد دارد، در حال حاضر یک اقتصاد با ثبات را تجربه می‌کند. این شرایط موجب جذب سرمایه‌گذاران برای تجارت و سرمایه‌گذاری شده است. به همین دلیل در سال‌های اخیر تقاضای خرید ملک در قبرس شمالی و از این طریق سرمایه‌گذاری در این کشور به شدت افزایش داشته است. از طرفی فرهنگ غنی قبرسیان و آب و هوای مدیترانه‌ی قبرس شمالی، بسیاری را مشتاق زندگی در این جزیره کرده است.

برای مهاجرت به قبرس شمالی، راه‌های متعددی وجود دارد که برای هر شخصی متفاوت است. از این رو لازم است هر کسی قبل از مهاجرت، از مشاورین، وکلای مجرب ما کمک بخواهد تا در این مسیر با آگاهی کامل تصمیم بگیرند. مجموعه‌ ما با آگاهی به تمام دغدغه‌ها و نیازهای شما، تلاش می‌کند تا راهنما و همگام با شما در این مسیر باشد.

برای برقراری ارتباط با مشاوران ما از صفحه تماس با ما اقدام کنید.

میثاق هومز عضو اتحادیه املاک قبرس شمالی

   

پیوست به گفتگو

One thought on “پاسپورت قبرس شمالی!”

  • سلطانی

    سلام. برای خرید ملک حتما گواهی سو پیشینه لازم است؟ آیا مدت اعتبار دارد؟

    پاسخ
    • میثاق هومز

      سلام و عرض ادب
      بله برای ثبت قرارداد خرید ملک خود حتما باید گواهی عدم سوء پیشینه همراه داشته باشید و توجه داشته باشید مدت اعتبار گواهی صادر شده 2 ماه می باشد. و در قبرس شمالی حداکثر 6 ماه اعتبار دارد

      پاسخ
  • مهسا

    ممنون از اطلاعات جامع و کاملتون🙏🙏

    پاسخ
  • سعید

    اگر با یک قبرسی ازدواج کنم پاسپورت قبرس را میتوانم بگیرم؟

    پاسخ
    • میثاق هومز

      با سلام و احترام
      بله اگر با یک فرد اصیل قبرسی ازدواج رسمی داشته باشید پس از طی شدن پروسه قانونی پاسپورت قبرس به شما اعطا می گردد

      پاسخ

مقایسه ملک ها

مقایسه